League of Legends: poradnik do LeBlanc. Oszustka na midzie. Szybka wspinaczka po szczeblach rankingu

Jednym z ciekawszych wyborów na środkową aleję jest LeBlanc. Postać gwarantuje wysoki DPS (damage per second) i ma niesamowity system ucieczek, dzięki czemu jest idealnym pickiem na mida. Jej mechanika z początku może wydawać się skomplikowana, ale już kilka gier treningowych wystarczy, aby zacząć osiągać naprawdę dobre wyniki.
LeBlanc – krótki opis umiejętności
Już sama masywna umiejętność LeBlanc potrafi odmienić przebieg niejednej walki. Lustrzany Obraz sprawia, że kiedy punkty życia Oszustki spadną poniżej 40% tworzy ona swój lustrzany wizerunek. Klon postaci nie zadaje obrażeń, ale można nim sterować: wystarczy przytrzymać alt i wskazać miejsce, do którego ma się udać za pomocą prawego przycisku myszy. Chwilową dezorientację wroga można wykorzystać na wiele sposobów. Lustrzany Obraz utrzymuje się przez 8 sekund lub do momentu śmierci.
- Q (Znak Złośliwości) Jest to podstawowa i prosta w użyciu umiejętność wymagająca wskazania celu. Wystrzelony pocisk oznacza trafionego przeciwnika na 3,5 sekundy. Trafienie postaci będącej pod wpływem Znaku Złośliwości za pomocą innego zaklęcia detonuje oznaczenie i zadaje dodatkowe obrażenia magiczne.
- W (Zniekształcenie) LeBlanc doskakuje w wybrane miejsce i zadaje obszarowe obrażenia wszystkim przeciwnikom znajdującym się w Zasięgu umiejętności. Ponowne użycie Zniekształcenia w przeciągu 4 sekund pozwala na natychmiastowy powrót do pierwotnego położenia postaci.
- E (Eteryczne Łańcuchy) Niezwykle istotny skill shot, który wielokrotnie przyniesie chwałę LeBlanc. Po użyciu umiejętności LeBlanc wystrzeliwuje łańcuch pętający przeciwnika. Jeśli uda się utrzymać połączenie przez 1,5 sekundy trafiona postać zostanie unieruchomiona na krótki okres czasu oraz otrzyma dodatkowe obrażenia.
- R (Naśladowca) Superumiejętność LeBlanc pozwala jej na ponowne rzucenie ostatnio użytej podstawowej umiejętności (Q, W lub E).
Najważniejsze przedmioty dla LeBlanc
Początek rozgrywki nie różni się od innych magów. Tutaj również rozpoczyna się grę od zakupu Pierścienia Dorana, dwóch Mikstur Zdrowia oraz Totemu Ukrycia. Opcjonalnie zamiast Pierścienia można kupić Tajemniczą Pieczęć, chociaż na ten wybór powinni zdecydować się gracze z większym doświadczeniem. W przypadku śmierci przepada znacząca część stacków z Tajemniczej Pieczęci, przez co przedmiot staje się bezużyteczny. Ze względu na różnorodność rozgrywek oraz występujących w nich bohaterów, przedmioty kupowane dla LeBlanc będą się zmieniać. Nie mniej można wymienić uniwersalny build docelowy, który zapewni zarówno obrażenia, jak i większą przeżywalność podczas starć:
- Obuwie Maga
- Klepsydra Zhonyi
- Zabójczy Kapelusz Rabadona
- Kostur Pustki
- Płomień Cienia
- Kosmiczny Impuls
W tym buildzie Klepsydra Zhonyi, Płomień Cienia oraz Kosmiczny Impuls dają niezbędny poziom życia oraz przeżywalności. Osoby, które rozpoczęły rozgrywkę z Tajemniczą Pieczęcią i skutecznie zbierają stacki powinny dość wcześnie kupić Wykradacz Duszy Mejai zamiast Kostura Pustki. Jak wyżej zostało wspomniane, każda rozgrywka toczy się zupełnie inaczej. Z tego względu w zależności od sytuacji na mapie oraz bohaterów w sojuszniczej i przeciwnej drużynie warto wziąć również pod uwage takie przedmioty jak:
- Morellonomicon – idealny przeciwko postaciom z dużą kradzieżą życia lub z silnym leczeniem
- Zmora Licza – skuteczne uzupełnienie podstawowego combo stosowanego przez LeBlanc
- Cierpienie Liandry’ego – przyda się w walce przeciwko postaciom z dużą ilością życia
- Całun Banshee – jeśli rozgrywka jest ciężka i potrzeba więcej odporności
Rozwijanie umiejętności
W trakcie zdobywania poziomów podczas rozgrywki warto przestrzegać właściwej kolejności rozwoju umiejętności: R, W, Q, E. Superumiejętność (R) LeBlanc, tak jak większości postaci w League of Legends, można rozwinąć trzykrotnie na poziomach: 6, 11 oraz 16. Drugie w kolejności jest W (Zniekształcenie). Skrócenie czasu odnowienia podczas rozwijania umiejętności oraz rosnące obrażenia będą podstawą działania LeBlanc. Umiejętność pozwoli wychodzić z życiem z trudnych sytuacji, a także skutecznie rozpoczynać walkę lub gonić przeciwnika. Trzecie jest Q (Znak Złośliwości) potęgujące obrażenia LeBlanc na późniejszych poziomach. Ostatnie powinno rozwijać się E (Eteryczne Łańcuchy), które w środkowej i późnej fazie gry z pewnością zagwarantują wiele zabójstw oraz asyst.
Wybór umiejętności Przywoływacza
Standardem podczas gry LeBlanc jest wybór Błysku oraz Podpalenia. Mając większe doświadczenie w grze Oszustką można zamienić Błysk na Teleport. Mobilność LeBlanc w pełni wystarczy, aby odnaleźć się w każdej sytuacji i to bez wykorzystania popularnego Flasha.
Runy dla Oszustki. Dominacja środkowej alei
LeBlanc zużywa stosunkowo niewiele many, a jej siła polega na stosowaniu szybkich połączeń umiejętności i na niespodziewanych atakach. Mobilność postaci wraz z dużymi obrażeniami sprawia, że wybór run dla Oszustki staje się dość prosty.
Dominacja:
- Elektryzacja – dodatkowe obrażenia zadawane w skutek szybkiego połączenia 3 umiejętności lub ataków. Runa wprost stworzona dla LeBlanc.
- Smak Krwi – leczenie się podczas ranienia wrogich bohaterów ułatwia zdominowanie linii, a także wielokrotnie przechyla szalę zwycięstwa na korzyść LeBlanc w walkach drużynowych.
- Kolekcja Oczu – dodatkowe obrażenia za każdego zabitego wrogiego bohatera (po 1 gałce oczu na postać). Uzbieranie 5 stacków skutkuje dodatkową premią działającą do końca rozgrywki.
- Krwiożerczy Łowca – zabójstwa pozwalają rozwijać Wszechwampiryzm, będący doskonałym uzupełnieniem dla Smaku Krwi.
Czarnoksięstwo:
- Opaska Przeływu Many – trafienie przeciwnika dowolną umiejętnością na stałe zwiększa poziom many. Po osiągnięciu 250 punktów bonus zostaje uzupełniony o pasywną regenerację many. Dzięki temu LeBlanc nie potrzebuje nadmiaru przedmiotów dodających manę.
- Poparzenie – co każde 10 sekund pierwsze trafienie umiejętnością w bohatera podpala go i zadaje dodatkowe obrażenia. Teraz nikt nie ucieknie z resztką życia.
Wczesny etap gry
Po zakupie początkowych przedmiotów oraz rozwinięciu W początek gry jest taki sam jak przy niemal każdej innej postaci na midzie. Trzeba chronić swojego junglera przed invadem i lekko pomóc mu przy pierwszym obozie (o ile pomoc będzie potrzebna). Następnie pora wrócić na swoją linię, aby nie stracić żadnego miniona (bezcenne złoto i doświadczenie postaci!). W okolicy 2,5 minuty warto postawić warda w krzaku na rzece, zaraz obok środkowej alei. Pozwoli to uchronić się przed wczesnym gankiem i spokojnie farmić złoto. Wbicie 2 poziomu pozwoli rozwinąć Q, co jest ogromnym bonusem dla LeBlanc. W połączeniu ze swoim W może teraz z łatwością obijać przeciwnika i zabierać mu ogromne ilości punktów życia. Na trzecim poziomie należy dodać jeden punkt w E i rozpocząć pushowanie, aby jak najwcześniej przystąpić do ataków na wieżę przeciwnika. Pozwoli to na szybki zarobek. Jeśli przeciwnik będzie miał mało punktów życia to spokojnie można doskoczyć do niego z W, rzucić Q i zdetonować ładunek za pomocą E. W przypadku błędnych obliczeń warto użyć Podpalenia. Dobrze jest pamiętać, że W oraz E to nie tylko ogromna dawka obrażeń. To również niemal niezawodny sposób na ucieczkę z niewygodnego ganka przeciwnego junglera. Odskoczenie z W sprawia, że niemal niemożliwym będzie złapanie LeBlanc. Z kolei E zawsze będzie trzymać przeciwnika w bezpiecznej odległości (wystarczy trafić Eterycznym Łańcuchem). W kryzysowej sytuacji warto pamiętać o nieocenionej pasywce LeBlanc,
Środkowy etap gry
Kiedy LeBlanc zdobędzie szósty poziom, zacznie się prawdziwa zabawa. Zabicie przeciwnika staje się wyjątkowo proste. Najczęściej stosowane combo pozwala przeskoczyć nad minionami, unieruchomić przeciwnika na dłuższy okres czasu, podpalić go za pomocą Umiejętności Przywoływacza i zadać potężne obrażenia, zachowując przy tym niemal całkowite bezpieczeństwo. W praktyce wygląda to następująco: W, Q, E, R, Podpalenie. Ważne przy tym jest, aby po rzuceniu Eterycznych Łańcuchów oraz Ulti (w tym przypadku kolejne Eteryczne Łańcuchy) zachować połączenie z przeciwnikiem. W ten sposób E oraz R zada obrażenia dwukrotnie oraz unieruchomi przeciwnika. Agresywne pushowanie linii pozwoli także kupić czas niezbędny na gankowanie pozostałych linii. LeBlanc dzięki swojej mobilności jest stworzoną do tego postacią. Schodząc z linii warto wybrać właściwy kierunek – tam, gdzie jest największa szansa na udany gank, czyli na najbardziej spushowaną przez przeciwnika linię. W celu przyspieszenia podróży można spokojnie użyć W. Skuteczny gank pozwoli drużynie spushować wieżę lub bez obaw wziąć Heralda lub Smoka. Podczas ganków dobrym sposobem jest użycie kombinacji W, R, Q, E. Połączenie W z R pozwala na dwukrotny skok zadający duże obrażenia, a Eteryczne Łańcuchy detonujące znak z Q sprawią, że złapanie asysty lub zabójstwa będzie niemal pewne.
Końcowy etap gry
LeBlanc jest dobrą postacią do zachodzenia przeciwnej drużyny od flanki podczas walk drużynowych. Atakując od boku lub od tyłu z łatwością jest w stanie wyeliminować wrogiego ADC lub midlanera z dalszej walki, a jednocześnie pozostać przy życiu. W tym celu powinno się zastosować zagranie używane podczas ganków: W, R, Q, E + opcjonalne Podpalenie. W tym przypadku jednak nie zawsze warto czekać aż Eteryczny Łańcuch unieruchomi przeciwnika, a zamiast tego dobrze jest wrócić do pozycji początkowej z pomocą ponownego użycia Zniekształcenia (W). W ten sposób rozegrane walki drużynowe powinny zaowocować znaczącą przewagą nad przeciwnikiem oraz możliwością łatwego zdobywania Baronów lub kolejnych wież, a w rezultacie Nexusa. Jeśli przeciwna drużyna ma wysoki poziom wizji i nie ma możliwości rozpoczęcia walki z zaskoczenia, dobrze jest trzymać się w drugiej linii. Kiedy sojusznicy inicjator rozpocznie walkę (lub wroga drużyna przeprowadzi atak), LeBlanc z łatwością będzie mogła przeskoczyć przez sam środek pola bitwy do wrogiego ADC lub midlanera (W, R, Q, E, Podpalenie). Tutaj przydatna może okazać się Klepsydra Zhonyi.
Sztuczki stosowane przez Oszustkę
LeBlanc ma kilka możliwości przeprowadzenia swoich ataków, a gracz decydujący się na tę postać powinien znać jej pełne możliwości.
Walka, combo i starcia drużynowe
Zbliżanie się do LeBlanc jest zawsze złym pomysłem. Skuteczne CC (crowd control / kontrola tłumu) jest wręcz śmiercionośne dla pojedynczej postaci. Warto mieć to zawsze na uwadze i do maksimum wykorzystywać ten fakt. Już od drugiego poziomu warto obijać przeciwnika za pomocą połączenia Q + W. Podczas stosowania tego zagrania dobrze jest pamiętać o tym, że we wczesnej fazie gry nie opłaca się rzucać Q, jeśli nie ma możliwości zdetonowania Znaku. Podstawowe i najskuteczniejsze combo do walki 1v1 wygląda w ten sposób: Q -> W -> E -> AA -> R -> Podpalenie Po użyciu tej kombinacji umiejętności większość delikatniejszych postaci straci 100% życia (o ile nie mają dodatkowych tarcz z przedmiotów lub umiejętności). Zniekształcenie zdetonuje ładunek z Q, ale również pozwoli ustawić się w lepszej pozycji do trafienia E. Po nawiązaniu połączenia warto zaatakować za pomocą AA (podstawowy atak postaci), a R rzucić dopiero w momencie unieruchomienia przeciwnika (dzięki temu gracz będzie miał pewność trafienia z Superumiejętności).
Kontrola mapy
LeBlanc niestety nie posiada żadnych umiejętności, które pozwalałyby jej zaglądać do krzaków. Dlatego ważne jest regularne stosowanie Totemów Wizji w strategicznych miejscach oraz nie wchodzenie w zarośla, w których może czaić się wróg. W razie bycia złapanym z zaskoczenia przez grupę przeciwników nie wolno się wahać i w miarę możliwości warto uciekać za pomocą W + R. Taka odległość będzie w pełni bezpieczna, a tani koszt rzucenia umiejętności oraz niskie czasy odnowienia sprawiają, że nie jest to wielka strata.
Walki drużynowe
Tutaj zawsze jest wiele zmiennych, ale podstawowe zasady są te same. LeBlanc jest skutecznym zabójcą z łatwością eliminującym delikatne postacie z wrogiej drużyny. Powinna w miarę możliwości wykorzystywać ten fakt, aby przechylić szalę zwycięstwa na stronę swoich sojuszników. W przypadku, gdy nie ma możliwości wyeliminowania przeciwnego ADC, midlanera lub innej delikatnej postaci, dobrze jest trzymać się przy swoim sojuszniku, który zadaje największe obrażenia i jest na nie równie podatny. Ochrona drużyny jest równie ważna, co eliminacja wrogów! W niektórych walkach dobrze jest użyć E oraz R na dwóch różnych postaciach. Pozwoli to na krótką chwilę wyłączyć ze starcia obu przeciwników trafionych Eterycznymi Łańcuchami.
Przetrwanie
LeBlanc jest stosunkowo delikatna, ale umiejętne korzystanie z jej pasywnej umiejętności oraz przedmioty zwiększające ilość punktów życia zapewniają jej niezbędny poziom bezpieczeństwa. Jako, że LeBlanc często jest obierana za cel ze względu na swoje możliwości, to podstawowym przedmiotem dla niej zawsze będzie Klepsydra Zhonyi. Użycie jej w odpowiednim momencie nie tylko ocali życie Oszustki, ale często pozwoli doczekać na koniec odnowienia umiejętności i zabicie przeciwnika, który wymusił na LeBlanc użycie przedmiotu.
Podstawowe sztuczki Oszustki
Błysk jest interesującym sposobem na zwiększenie zasięgu LeBlanc. Użycie połączenia W, Błysk, R, Q, E sprawia, że postać spod własnej wieży jest w stanie wskoczyć niemal pod wieżę przeciwnika, rzucić Q i E zadając mu duże obrażenia, a następnie szybko i bezpiecznie wrócić z pomocą ponownego użycia Zniekształcenia. Rzucając Eteryczne Łańcuchy dobrze jest celować w grafikę nóg przeciwnika. W ten sposób można zwiększyć celność i niemal kompletnie wyeliminować kwestię nierówności terenu (to właśnie one są powodem częstego pudłowania umiejętnościami mierzonymi).
Climbowanie do wysokiego rankingu
LeBlanc jest delikatna, a dodatkowo ma stosunkowo niewielki zasięg. Często musi praktycznie wskoczyć na przeciwnika, aby zadać mu obrażenia (Zniekształcenie). Z tego powodu dobrze jest zadbać o to, aby zawsze mieć otwartą drogę ucieczki i uważać na stuny oraz snare’y przeciwnej drużyny. Jeśli LeBlanc zostanie unieruchomiona choćby na moment, istnieje duże prawdopodobieństwo śmierci. Nie mniej doświadczenie w grze LeBlanc pozwoli generować ogromne ilości obrażeń, skutecznie oszukiwać przeciwników i wygrywać mecze. Aby to osiągnąć trzeba trenować rozmaite zagrania, odkrywać mocne i słabe strony postaci, a także rozwijać własne możliwości (głównie czas reakcji oraz zdolność kontroli mapy). Podejmowanie właściwych decyzji jest kluczem do zwycięstwa.