Nowoczesne technologie niosą za sobą wiele korzyści, ale jednocześnie zwiększają ryzyko w zakresie skutecznej ochrony własnych danych i zasobów. Obecnie z bankowości mobilnej korzysta bardzo dużo ludzi, a liczba użytkowników nieustannie się zwiększa. To powoduje, że kwestie bezpieczeństwa zaczęły odgrywać coraz większą rolę. Bez wyjątku, każdy z klientów chce mieć pewność, że jego dane, a przede wszystkim pieniądze są bezpieczne. Tym samym dla banków aspekty bezpieczeństwa stanowią również priorytet, ponieważ stanowią o prestiżu i poziomie zaufania. Zatem, na co szczególnie uważać podczas korzystania z bankowości mobilnej?
Bankowość mobilna – popularne metody ataków
Z uwagi na coraz nowocześniejsze i przebieglejsze formy ataków na klientów banków, warto poznać obszary, które stanowią największe zagrożenie dla bezpieczeństwa danych i środków. Jednocześnie poziom bezpieczeństwa użytkowników bankowości mobilnej można zwiększyć w momencie odpowiedniego korzystania z aplikacji. Jednak zawsze warto mieć na uwadze, że nawet najlepsza aplikacja nie uchroni danych i pieniędzy w stu procentach. Dlatego warto poznać najczęściej stosowane metody ataków hakerów, takie jak:
- Fałszywe kody QR, są to kody, które mogą zawierać niebezpieczne linki, które przyczyniają się do zwiększenia możliwości utraty newralgicznych danych użytkowników,
- Maile z wyłudzaniem danych (tzw. Phishing), to bardzo popularna metoda, którą stosują hakerzy, gdzie często w mailach podszywają się pod pracowników banków, prosząc o dodatkowe dane, które np. mają zwiększyć funkcjonalność na kontach użytkowników, albo podnieść poziom bezpieczeństwa,
- SMS-y zawierające fałszywe linki, to jedna z najbardziej znanych metod wyłudzania danych, które polega na wysyłaniu zainfekowanych linków i wiadomości, które mają zachęcić klientów do instalowania złośliwych oprogramowań. W większości przypadków jeżeli użytkownik zdecyduje się na wykonanie treści sms-a, traci nie tylko konto, ale przede wszystkim kapitał.
Bankowość mobilna – bezpieczeństwo to podstawa
Współcześnie instytucje finansowe tj. banki stosują bardzo nowoczesne oprogramowania i systemy, które pozwalają dbać o odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Jednak ostatecznie to, jaki poziom bezpieczeństwa będą mieli klienci, zawsze zależy od nich samych. Nawet najlepszy system zabezpieczeń nie będzie w stanie uchronić przed kradzieżą środków nieroztropnych i mało uważnych klientów.
Dlatego tak ważne jest nie tylko odpowiednie szkolenie pracowników banku, ale również prowadzenie akcji informacyjnych w ramach szkolenia klientów. To, co zawsze jest powtarzane, to kwestia, że banki nigdy nie proszą klientów o ujawnianie takich danych jak login czy hasło do konta. Zawsze w przypadku takiej prośby powinna zapalać się lampka kontrolna.