Konferencje dla nauczycieli

Jak w związku z pandemią zmieniło się funkcjonowanie nastolatków w internecie? Jak chronić się przed cyberprzestępcami i radzić sobie z dezinformacją w sieci? Czym jest FOMO? Jeśli szukasz odpowiedzi na pytania dotyczące tworzenia bezpiecznej przystani w sieci, nasze konferencje są właśnie dla Ciebie!

Organizowane przez NASK, Facebook oraz UNICEF Polska dwie bezpłatne konferencje będą poświęcone tematyce cyberzagrożeń oraz odpowiedzialnego wykorzystywania internetu. Swoim doświadczeniem i wiedzą podzielą się znani eksperci – badacze i praktycy zajmujący się na co dzień zagadnieniami bezpieczeństwa online.

Do udziału w konferencjach zapraszamy nauczycieli, psychologów i pedagogów, bibliotekarzy oraz wszystkich zaineresowanych problematyką bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie.

Konferencje poprowadzi Justyna Dżbik-Kluge – dziennikarka radiowo-telewizyjna, związana m.in. z Polskim Radiem oraz Radiem Zet, a także z TVP.

Rejestracja już ruszyła!

Konferencje „Przystań w sieci. Jak pomóc uczniom w bezpiecznym korzystaniu z internetu?”

W ramach projektu odbędą się dwie konferencje. Zapraszamy do zapoznania się z agendą oraz do rejestracji. Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

Rejestracja będzie możliwa do wyczerpania miejsc. Przed konferencją uczestnicy otrzymają na adres e-mail podany przy rejestracji link do udziału w wydarzeniu.

Pod koniec każdej z konferencji uczestnicy będą mogli pobrać certyfikat, potwierdzający udział w wydarzeniu. Materiały konferencyjne zostaną udostępnione po zakończeniu obydwu wydarzeń!

Program (agenda)

10:00 - 10:10
Otwarcie konferencji
Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich
Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE, NASK PIB
Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska
10:10 - 10:55
Czy młodzi ludzie zaczęli inaczej używać internetu w czasie zamknięcia szkół?
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Podczas spotkania przyjrzymy się ważnym wskaźnikom związanym z tym, jak długo i w jaki sposób młodzi ludzie używali internetu w czasie zamknięcia szkół spowodowanego pandemią COVID-19. Głównie zajmiemy się problemami związanymi z komunikacją rówieśniczą za pomocą mediów, komunikacją z dorosłymi oraz wykorzystaniem internetu do nauki i spędzania wolnego czasu. Wśród zagrożeń, w centrum naszego zainteresowania znajdzie się zaburzenie higieny cyfrowej, które stało się udziałem nie tylko młodych ludzi, ale i dorosłych.

11:00 - 11:40
FOMO jako lęk przed odłączeniem: my kontra dzieciaki, czyli kto pierwszy rzuci smartfonem?
Dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego

FOMO (Fear of Missing Out) najczęściej definiuje się jako „wszechogarniający lęk przed tym, że inni w danym momencie przeżywają bardzo satysfakcjonujące doświadczenia, w których ja nie uczestniczę” (Przybylski et al. 2013). To wyjaśnienie wskazuje, z jak złożonym zjawiskiem mamy w rzeczywistości do czynienia. Pojawiają się tu m.in. wątki samooceny, samoakceptacji, roli grup odniesienia, zdrowia psychicznego i fizycznego, a pośrednio - autokreacji, kompetencji cyfrowych czy nadmiarowego korzystania z social mediów i ich nośników. FOMO, dzisiaj nierozerwalnie związane z digitalizacją, dotyka wszystkich, a nie tylko najmłodszych użytkowników Sieci. Szacuje się, że najsilniej odczuwa je 14% polskich internautów pow. 15 lat (Jupowicz-Ginalska et al. 2018, 2019). Ale czy to naprawdę dużo? Czy problem jest realny? W trakcie spotkania postaram się odpowiedzieć na te pytania, wyjaśniając, kim są „fomersi”? Czy łatwo się „sfomować” i „odfomować”? Jak realnie walczyć z FOMO, by osiągnąć cyfrowy dobrostan? i przede wszystkim… dlaczego powinniśmy zacząć od siebie?

11:50 - 12:20
Cyberprzemoc - agresja rówieśnicza na wirtualnym podwórku. Co powinniśmy wiedzieć, żeby skutecznie działać?
Anna Borkowska, NASK

Siedmioro na dziesięcioro nastolatków przynajmniej raz zetknęło się z agresją elektroniczną. Jako sprawcy, ofiary bądź świadkowie. Przemoc rówieśnicza przeniosła się do wirtualnego świata przybierając coraz bardziej wyszukane formy i stając się jednym z największych wyzwań, przed którymi stoją polskie szkoły. Jak doświadczanie cyberprzemocy wpływa na życie i zdrowie młodych ludzi? Co sprawia, że dzieci grzeczne offline stają się agresorami w sieci? Dlaczego to co działa offline, nie zawsze działa online? Podczas spotkania będziemy szukać odpowiedzi na te i inne pytania oraz zastanowimy się na co warto zwrócić uwagę, chcąc zaplanować skuteczne działania profilaktyczne i interwencyjne w szkole.

12:20 - 12:50
Co czyha w internecie?
Przemek Jaroszewski, CERT Polska, NASK

W sieci codziennie dochodzi do niezliczonych prób cyberataków. Jak nie paść ich ofiarą? Przyjrzymy się wybranym przypadkom ataków zgłaszanych przez użytkowników do CERT Polska. Podczas prezentacji opowiem, jakie mogą być konsekwencje utraty czujności podczas korzystania z internetu, a także na co zawsze powinniśmy zwracać uwagę, by do nich nie doszło.

13:00 - 13:30
M.I.A., czyli kiedy korzystanie z internetu i gier zaczyna być szkodliwe?
Marta Witkowska, NASK

Nie tylko dorośli niepokoją się intensywnością, z jaką internet wkroczył w życie dzieci. One również dostrzegają, że wirtualny świat pochłania je w coraz większym stopniu i czują się bezradne. Sześciu na dziesięciu nastolatków uważa, że powinni mniej czasu spędzać przed ekranem smartfona, a prawie co szósty używa internetu w sposób, który może zaburzać jego rozwój i szkodzić zdrowiu. Co zrobić, jeśli obawiamy się, że nasi uczniowie również zaginą w internecie? Jak o używaniu i nadużywaniu nowych technologii rozmawiać w klasie i podczas przerwy? Jak podjąć skuteczną interwencję? Podczas spotkania zastanowimy się jak pomóc dzieciom przywrócić równowagę pomiędzy życiem online i offline.

13:30 - 14:00
Bezpieczeństwo online - no raczej!
Agnieszka Jaworska, Karol Karpiński, Facebook

Platformy społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram, dają nam ogromne możliwości do nauki, rozwijania pasji, poznawania nowych ludzi i zmieniania świata. Uczniowie i nauczyciele codziennie korzystają z cyfrowych technologii, aby kontynuować naukę zdalnie w czasie kwarantanny, mieć dostęp do kultury i rozrywki, a także angażować się społecznie oraz wspierać różne inicjatywy. Możliwości jest wiele. Jako Facebook chcemy zadbać o to, abyście korzystali z nich bezpiecznie i świadomie. Podczas wykładu, edukatorzy Facebooka, Agnieszka Jaworska i Karol Karpiński omówią przydatne narzędzia dostępne na platformach społecznościowych i pokażą jak ich używać w praktyczny i przystępny sposób.

10:00 - 10:10
Otwarcie konferencji
Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich
Agnieszka Żeglińska, Dyrektor ds. Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Ekosystemu OSE, NASK PIB
Marek Krupiński, Dyrektor Generalny UNICEF Polska
10:10 - 10:55
Czy młodzi ludzie zaczęli inaczej używać internetu w czasie zamknięcia szkół?
Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Podczas spotkania przyjrzymy się ważnym wskaźnikom związanym z tym, jak długo i w jaki sposób młodzi ludzie używali internetu w czasie zamknięcia szkół spowodowanego pandemią COVID-19. Głównie zajmiemy się problemami związanymi z komunikacją rówieśniczą za pomocą mediów, komunikacją z dorosłymi oraz wykorzystaniem internetu do nauki i spędzania wolnego czasu. Wśród zagrożeń, w centrum naszego zainteresowania znajdzie się zaburzenie higieny cyfrowej, które stało się udziałem nie tylko młodych ludzi, ale i dorosłych.

11:00 - 11:40
Dezinformacja - jak chronić młodzież przed fake newsami?
Jakub Turowski, Facebook, Patryk Zakrzewski, Stowarzyszenie Demagog

Według raportu NASK “Nastolatki 3.0”, ponad 20% uczniów nie zwraca uwagi na źródło, z którego czerpie informacje i nie weryfikuje jego rzetelności, a co piąty nastolatek nigdy nie sprawdza czy informacje, które spotyka w internecie są wiarygodne. Umiejętność weryfikowania informacji staje się kluczowa, szczególnie, gdy większość codziennych aktywności w pandemii musimy wykonywać zdalnie. Czym są fake newsy, jak je rozpoznawać oraz jak sobie z nimi radzić? Jak media społecznościowe walczą z fake newsami? Na te pytania odpowie Jakub Turowski, Szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka oraz Patryk Zakrzewski, Koordynator Akademii Fact-Checkingu w Stowarzyszeniu Demagog.

11:50 - 12:20
Nowe technologie - nowe wyzwania, stare problemy? Co wiemy na temat ich wpływu na rozwój dzieci i młodzieży?
Dr Magdalena Śniegulska, Katedra Psychologii Klinicznej i Zdrowia, Uniwersytet SWPS

Nowe technologie stały się codziennością naszych dzieci, ale i nas - ich rodziców, opiekunów i nauczycieli. Czy jest się czego obawiać? A może warto zaprzyjaźnić się z nowym narzędziami kulturowymi i korzystać z nich, zarówno w procesie wychowania, czy edukacji. Jakie są realne zagrożenia, a jakie korzyści? Czy wszyscy tak samo jesteśmy na nie podatni? Kiedy możemy się cieszyć z kompetencji cyfrowych naszych dzieci? Podczas spotkania porozmawiamy między innymi o tym jak rozwija się nasz mózg, co jest specyficznego w rozwoju mózgu małego dziecka, czego potrzebujemy do rozwoju, co sprzyja uczeniu, czy lubimy się męczyć, kiedy rozwój jest optymalny – gry jako dodatek, a nie atrakcyjna alternatywa dla rzeczywistości.

12:20 - 12:50
Samodzielnie, nie znaczy dobrowolnie - dlaczego dzieci i nastolatki wytwarzają intymne materiały?
Anna Kwaśnik, Oliwia Chojnacka, NASK

Nielegalne i szkodliwe treści często związane są z materiałami intymnymi, erotycznymi, często nawet pornograficznymi. Jak pokazuje doświadczenie zespołu Dyżurnet.pl coraz młodsze dzieci mają dostęp do takich treści oraz często są również ich twórcami. Czasami treści są wynikiem procesu child groomingu, sextingu lub sextortion, mogą też wiązać się z bezmyślną zabawą i żartami dzieci i młodzieży. W takich przypadkach niezwykle ważna jest właściwa reakcja osób, które natrafią na takie treści, a także w jaki sposób zachowają się rodzice, opiekunowie i nauczyciele. Ponieważ młodzi coraz więcej czasu spędzają w sieci, warto zastanowić się, jak z nimi rozmawiać o zagrożeniach online oraz jak na nie reagować.

13:00 - 13:30
Moja twarz wygląda znajomo - kim jestem w sieci - czyli jak rozmawiać z młodzieżą o wizerunku online
Anna Rywczyńska, NASK

Ponad 80% nastolatków korzysta na co dzień z portali społecznościowych, prawie 60% z nich najczęściej publikuje zdjęcia ze swoim wizerunkiem. Publikują też informacje o odwiedzanych miejscach, zdjęcia bliskich, a jednak jedynie połowa młodych ludzi ogranicza dostęp do swoich profili tylko do znajomych. Z dużą otwartością dzielą się swoim prywatnym życiem, a jednocześnie wielu z nich postrzega sieć jako miejsce częstych kłótni, obelg oraz środowisko, w którym łatwo stać się ofiarą przemocy ze strony innych użytkowników. Obecność w sieci to wspaniałe możliwości, również związane z możliwością budowania wartościowych sieci społecznych, wymaga to jednak dużej uważności. Zbytnia otwartość naraża naszą prywatność, ale z drugiej strony sztuczna, oderwana od naszego życia kreacja sprawia, że żyjemy w sprzeczności ze sobą samym. W oderwaniu od realiów młodzi ludzie zaczynają czuć rozdarcie między tym kim są online, a tym kim są naprawdę…

13:30 - 14:00
Nauczyciel w sieci, czyli jak tworzyć i czerpać wiedzę z mediów społecznościowych?
Dawid Łasiński - Pan Belfer - nauczyciel z Internetów

W Polsce jest około 600 000 nauczycieli. Ilu z nich korzysta z sieci? Tego statystyki niestety nie pokazują. Jedno jest pewne, po doświadczeniach zdalnej edukacji wielu z nas przełamało swój strach i zaczęliśmy na dużą skalę dzielić się treściami edukacyjnymi. Jestem dumny z tego, że internet dał odwagę tym, którzy byli gotowi na podjęcie ryzyka. Większość z nas potwierdza, że ich warsztat pracy rozwinął się przez ostatnie kilka miesięcy w błyskawicznym tempie. O odwagę już nie musimy się martwić, teraz czas zadbać o wzrost świadomości. Chcę aby nauczyciele zyskali umiejętności i wiedzę, która pozwoli im tworzyć bezpieczne przystanie w sieci dla i ze swoimi uczniami. Chcesz wiedzieć jak to zrobić?

Prelegenci

Justyna Dżbik-Kluge

Prowadząca konferencję

Anna Borkowska

NASK

Oliwia Chojnacka

NASK

Przemek Jaroszewski

CERT Polska, NASK

Dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska

Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW

Agnieszka Jaworska

Facebook

Karol Karpiński

Facebook

Anna Kwaśnik

NASK

Dawid Łasiński

Pan Belfer - nauczyciel z Internetów

Prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Anna Rywczyńska

NASK

Dr Magdalena Śniegulska

Katedra Psychologii Klinicznej i Zdrowia, Uniwersytet SWPS

Jakub Turowski

Facebook

Marta Witkowska

NASK

Patryk Zakrzewski

Stowarzyszenie Demagog

Materiały